November 2024
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
No events

Zoeken

Op de Algemene Ledenvergadering van 18 maart 2023 is de contributie over 2024 vastgesteld op € 6,00. Dit bedrag kan overgemaakt worden op:

bankrekening:               NL38 INGB 0008 1888 52
van de:                          Senioren Computer Club Zuidoost
onder vermelding van:  Contributie 2024

Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van de onderstaande QR-code:
Contributie Computerclub 2024 20231101
NB. Deze QR-code is geldig tot 4 december 2024. Deze QR-code kan gebruikt worden met een bank app of met een gewone QR scan app. De betaling loopt via Ideal.
Bij problemen met de QR-code graag een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Er zullen geen acceptgirokaarten verstuurd worden. Het gebruik van acceptgiro's is op 1 juni 2023 afgeschaft.
Er zullen geen automatische incasso's gedaan worden.

Overwegingen bij formuleren hardwarebeleid voor Senioren Computer Club Zuidoost

 

Beleid, en wat wil je

Toen ik nog in de Ledenraad van de woningbouwvereniging Nieuw Amsterdam zat, werden vragen van de Ledenraad door het Bestuur altijd afgewimpeld als ze over concrete gevallen gingen. Alleen over Beleid mochten vragen gesteld worden. Het bestuur hield zich bezig met Beleid. Wie in het bestuur wilde, moest Beleidsmatig Kunnen Denken. Maar hoe beoordeel je beleid? Door te kijken of het beleid in hypothetische gevallen datgene oplevert wat voor je gevoel logisch en rechtvaardig is en datgene zal opleveren wat je wilt. Maar wat willen we? Dat is juist de vraag. In de statuten zou je het uitgangspunt verwachten. Artikel 2 (het doel): het bekend maken met het gebruik van computers voor vijfenvijftigplussers door de mogelijkheid de leden (en de bezoekers) de kans te geven zelf achter een computer te zitten. Zij tracht dit doel te bereiken door:

- de mogelijkheid te geven om een computer, zo mogelijk, met korting, aan te schaffen

- het verzorgen van cursussen

- het uitgeven van een clubblad.

De computer is bijna nog een doel op zich, terwijl die, zeker nu, slechts het middel is om toegang te krijgen tot verschillende toepassingen, waarvan de toegang tot internet een van de belangrijkste is. Maar bij dat internet is ook meteen weer de vraag: “Wat doe je ermee?”. Volgens de statuten is zo’n beetje alles doel, als het maar met een computer te maken heeft.

Conclusie: we kunnen de statuten ongemoeid laten, tenzij we wel heel bijzondere dingen willen. Als er toch een statutenwijziging komt, zou het leeftijdscriterium moeten worden bekeken en alsmede de manieren waarop het doel bereikt kan worden (onze hoofdactiviteit staat er bijvoorbeeld niet. Het is ook handig om een zinnetje toe te voegen als “op alle andere manieren”).

Een doel dat niet in de statuten staat, maar eigenlijk nog aan de artikel 2 vooraf gaat, is de overleving van de club. Het gevoel bestaat dat het huidige ledental te klein is. In mijn idee is ook de kwaliteit niet genoeg. Verder zijn sommige leden eigenlijk een soort donateur; financieel dragen ze bij, maar dat is nu (gelukkig) iets waar geen nood bestaat. Hoeveel van deze leden eigenlijk geen gebruik van hun lidmaatschap maken, is me overigens niet bekend. Dit zijn wel de leden die je makkelijk kwijt raakt, maar wil je ze eigenlijk wel behouden?

Verschillende invalshoeken

Het beleid voor hardware en software kan vanuit verschillende standpunten bekeken worden:

  1. Vanuit de leden/bezoekers
  2. Vanuit de begeleiders
  3. Vanuit de docenten
  4. Vanuit de cursisten
  5. Vanuit de systeembeheerders
  6. Vanuit het bestuur
  7. Vanuit de Venser
  8. Vanuit de subsidieverstrekker
  9. Vanuit de mogelijkheden van de techniek
  10. Vanuit clubs als de fotoclub

Hieronder worden de punten wat uitgewerkt. Een discussie of brainstorm hierover zal ongetwijfeld meer aan het licht brengen. Uiteindelijk zal van al deze wensen en mogelijkheden een plan moeten worden gemaakt.

Ad 1, vanuit de leden/bezoekers

Bezoekers brengen tegenwoordig vaker hun eigen apparaat mee om op het internet te gaan. Daar is het lokaal niet echt op ingericht. Wat je nodig hebt is een plek voor je laptop of tablet met de mogelijkheid je oplader makkelijk in een stopcontact te steken; een kant-en-klare oplader van de club zou nog mooier zijn. Verder moet er snel genoeg draadloos internet zijn en moet je met redelijk wat mensen tegelijk draadloos kunnen internetten, via de nieuwste protocollen. Wij hebben een traag internet; hoeveel gelijktijdige verbindingen ons Wifitoegangspunt aan kan weet ik niet; wij hebben geen 5 Ghz band; wij bieden geen IPv6. Hoe de verdeling van de prioriteiten tussen bedrade en draadloze verbindingen is, weet ik niet. Het aanbieden van een bedrade netwerktoegang is geen makkelijk uit te voeren idee, dat strookt niet met de huidige manier van toewijzen van IP-adressen (op deze manier hebben we trouwens geen invloed).

Sommige bezoekers willen ook printen, daar is m.i. geen probleem. Ik weet alleen niet of de scan-mogelijkheid van de printer gebruikt wordt.

Voor de bezoekers aan de bedrade PC’s geldt dat we wat achter lopen: geen USB-3, vrij trage machines, geen aanraakschermen, traag internet, geen IPv6, geen SSD’s waardoor een herstart niet zo snel is als zou kunnen.

Qua geïnstalleerde software heb ik nauwelijks problemen gehoord. Of het moet iets zijn om een Apple-bestand met de extensie .pages te openen.

Verdere geuite wensen en vragen ken ik niet, maar daar moeten de begeleiders alert op zijn.

Wellicht zijn er zaken waar men in grote getale op af komt, maar die we niet hebben.

Welke specifieke zaken we voor bezoekers van het inloopspreekuur moeten hebben, weet ik niet. Wellicht bepaalde Apple-apparaten voor het makkelijker transport van bestanden vanaf een iPad.

Ad 2, vanuit de begeleiders

Als ik begeleider was, zou ik het toejuichen als overal Deep Freeze op zou staan, dat scheelt zo een kwartier met afsluiten. Bovendien is er dan meer eenheid in het PC-park.

Ad 3, vanuit de docenten

De beamer zou vanuit elke PC benaderbaar moeten zijn en een beter beeld moeten geven (meer pixels en zonder randen die er af vallen).

Het beeld op de smartphone of tablet zou je met de beamer moeten kunnen weergeven. Dat kan met TeamViewer, maar dat is niet overal standaard geïnstalleerd.

Een tabletcursus zou niet gebonden moeten zijn aan het computerlokaal voor internettoegang. Een Mifi o.i.d. zou daarvoor kunnen zorgen.

Ad 4, vanuit de cursisten

De standaardopstelling, waarbij je over een tafeltje naar de meester kijkt, ontbreekt. Je kan moeilijk aantekeningen maken of je boek lezen en tegelijk de docent en je beeldscherm in de gaten houden.

Ad 5, vanuit de systeembeheerders

De software waarmee de computer in een vaste uitgangssituatie wordt teruggezet, Ghost, is verouderd. Het is zeer de vraag of Ghost gebruikt kan worden op nieuwe PC’s, die geen BIOS maar een UEFI hebben en schijven met een GPT-indeling ipv. een MBR-indeling.

Het aanbrengen van updates of upgrades kan niet tijdens de gewone opening, dat zou het internet­verkeer veel te veel belasten. Het downloaden van updates duurt sowieso te lang.

Het verplaatsen van bestanden tussen PC’s duurt te lang doordat het netwerk een maximale snelheid heeft van 100 Mb/s. Of dit alleen aan de switch ligt, of dat ook de bedrading hier een rol in speelt, is met niet duidelijk.

De backup van elke PC staat op die PC zelf. Als de harde schijf kapot gaat, is de backup ook meteen weg. Een centrale bestandsserver (met UPS) voor alle backups zou beter zijn. Dit speelt des te meer als elke PC anders is ingericht; nu zijn de meeste Windows 7-PC’s nog een soort quasi-backup van elkaar.

Over de toekenning van IP-adressen hebben we weinig zeggenschap. We moeten werken met vaste IP-adressen in het bedrade netwerk. Dit is ingesteld in de router in het hok naast de computerruimte. Daar kunnen we fysiek noch softwarematig bij. Deze instelling is overigens afgesproken met de Venser.

Ad 6. vanuit het bestuur

Administratie gebeurt op PC20. Wellicht zou alles van de club op deze PC te vinden moeten zijn.

Het backuppen van deze PC is nu erg handmatig, op een externe harde schijf. Beter is bijvoorbeeld een backup in de cloud, maar daarvoor moet je wel een fatsoenlijk snelle internetverbinding hebben.

Ad 7, vanuit de Venser

Bewoners van de Venser mogen gebruik maken van de maandagmiddag. Rolstoeltoegankelijkheid is wel het minste dat nodig is.

Verder wilde de Venser ons Wifi-signaal min of meer aan bekenden ter beschikking stellen, maar dat lijkt niet meer nodig las er een centrale Venser-Wifi komt.

De vaste IP-adressen die wij hanteren, moeten liggen in een bepaalde range.

Overige wensen zijn me niet bekend.

Ad 8, vanuit de subsidieverstrekker

De gemeente wil de burgers digitaal vaardig maken. Wij zouden daar een aardige rol in kunnen spelen. Hopelijk brengt overleg met de gebiedsmakelaar (Guno Nimmermeer) meer concreets dan deze algemene constatering. Anderzijds moet dit niet ontaarden in hulp bij invullen van online belastingformulieren.

Ad 9, vanuit de mogelijkheden van de techniek

De ontwikkelingen gaan nog steeds razendsnel en wij willen niet achterblijven. Enkele zaken zijn al genoemd (SSD, IPv6, Mifi, aanraakschermen). Andere zaken zijn ver van ons bed (quantum computers, Big Data, IoT, etc.). Maar misschien dat er dingen toch opeens doorbreken, zoals de mobiele telefoon, waarvan velen in de begintijd zeiden er nooit mee gezien te willen worden. Domotica, 3D-printen en robots zouden nog verrassingen kunnen brengen.

Ad 10, vanuit clubs als de fotoclub

Snelle machines met veel geheugen en een hele goede videokaart zijn wat je nodig hebt. Er schijnt geen standaard foto- of filmbewerkingsprogramma gebruikt te worden.

Rob Spiekerman, 13 februari 2016

Senioren Computer Club Zuidoost

  Zie ook het hardware beleid van de club: Link naar hardwarebeleid

  1. Het computerlokaal is open voor leden op werkdagen van 13:30 tot 16:30 uur en op donderdag van 10:00 tot 12:00 uur. Cursisten zijn op die tijden eveneens welkom zolang de cursus duurt.
  2. Venserbewoners die geen lid zijn, zijn welkom op maandagmiddag van 13:30 tot 16:30 uur.
  3. De PC’s hebben een internetverbinding en draaien onder Windows 7, Windows 8.1 of Windows 10. Er is geen antivirus software geïnstalleerd, maar omdat na elke sessie de wijzigingen worden teruggedraaid, zijn de PC’s virusvrij bij het begin van de sessie.
  4. Op de PC’s zijn enkele populaire programma’s geïnstalleerd, zoals Office en Acrobat Reader.
  5. De PC’s zijn mogelijk niet voorzien van de nieuwste updates van Windows en overige software.
  6. Het gebruik van de PC’s is voor eigen risico. Er mag geen misbruik gemaakt worden van de internet­toegang.
  7. Het computerlokaal beschikt over een Wifiverbinding. De bezoekers kunnen hier met hun meegebrachte laptop, tablet e.d. gebruik van maken. Het Wifisignaal is beveiligd met een wachtwoord dat desgevraagd door de dienstdoende begeleider ter beschikking gesteld wordt. Het gebruik van eigen apparatuur geschiedt op eigen risico, ook al worden er suggesties van een begeleider opgevolgd. Het Wifisignaal is vaak buiten het computerlokaal te ontvangen; het is slechts bedoeld voor leden, die deze huisregels onderschrijven.
  8. Er mag geprint worden, maar met mate. Lege tonercartridges worden verzameld om milieu­vriendelijk afgevoerd te kunnen worden.
  9. Er mogen programma’s geïnstalleerd worden en er mogen bestanden op de harde schijf bewaard worden, maar na de sessie (NB. soms al na een herstart) worden al deze wijzigingen tenietgedaan. Wie zijn bestanden wil bewaren kan dat doen op een eigen medium met USB-aansluiting of beschrijfbare CD danwel DVD.
  10. Aan de begeleiders kan altijd om hulp gevraagd worden, ook door niet-leden en niet-Venser­bewoners. Zij of hij zal, indien er tijd is, zich inspannen de vraag te beantwoorden of het probleem op te lossen, zij het niet altijd ter plekke. Leden hebben hierbij voorrang. Bij herhaald bezoek van niet-leden of niet-Venserbewoners aan dit inloopspreekuur zal de bezoeker gevraagd worden eerst lid te worden.
  11. De administratie-PC is niet voor bezoekers, maar slechts voor de dienstdoende bege­leiders.
  12. De hoofdtelefoonaansluiting van de PC mag door bezoekers gebruikt worden, maar in een hoofdtelefoon dient de bezoeker zelf te voorzien. Het gebruik van speakers is niet toegestaan behalve in het geval van trainingen of voorlichting. De begeleider zal er op toezien dat gesprekken, anders dan omtrent computergerelateerde zaken, tot een minimum beperkt worden en in ieder geval van een dusdanig geluidsniveau zijn dat daardoor andere PC gebruikers niet gestoord worden.
  13. In het computerlokaal is het niet toegestaan te roken, noch om eet- of drinkwaren te nuttigen.
  14. Als alle beschikbare computers bezet zijn en er komt nog een bezoeker binnen, dan zal er afgewisseld moeten worden. Daarbij zal voorrang worden verleend aan die bezoekers die slechts een maal per week aanwezig (kunnen) zijn en aan nieuwelingen (aspirant-leden). Een en ander zal plaats vinden in goed overleg met de dienstdoende bege­leider(s).
  15. De boeken in de kast kunnen door iedereen worden ingezien, maar worden niet uitgeleend.
  16. De begeleiders zorgen voor de orde in het computerlokaal. De aanwijzingen van een begeleider dient een bezoeker steeds op te volgen.

Link naar PDF

Statuten van de vereniging Senioren Computer Club Zuidoost

“SECOCZO”

Opgericht 26 juli 1999

Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken

Voor Amsterdam onder dossiernummer 34118818

NAAM EN ZETEL

 

Artikel 1

De vereniging draagt de naam: Senioren Computer Club Zuidoost.

en is gevestigd te Amsterdam

DOEL

Artikel 2

1. De vereniging heeft ten doel:

 - het bekend maken met het gebruik van computers voor vijfenvijftig plussers door de mogelijkheid de leden (en bezoekers) de kans te geven zelf achter een computer te zitten.

2. Zij tracht dit doel te bereiken door:

 -  de mogelijkheid te geven om een computer, zo mogelijk, met korting, aan te schaffen;

 -  het verzorgen van cursussen;

 -  het uitgeven van een clubblad.

Artikel 3

De vereniging is aangegaan voor onbepaalde tijd.

LIDMAATSCHAP

 

Artikel 4

1. De vereniging kent gewone leden en ereleden. Waar in deze statuten of in krachtens deze statuten vastgestelde reglementen of genomen besluiten sprake is van lid of leden worden daaronder de gewone zowel als de ereleden begrepen, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald of kennelijk anders is bedoeld.

2. Gewone leden zijn zij die zich als lid bij het bestuur hebben aangemeld en door het bestuur als zodanig tot de vereniging zijn toegelaten.

    Ingeval van niet-toelating door het bestuur kan de algemene vergadering aIsnog tot toelating besluiten.

3. Ereleden zijn zij die, op grond van bijzondere verdiensten voor de vereniging, als zodanig door de algemene vergadering zijn benoemd en hun benoeming hebben aanvaard.

Artikel 5

Het lidmaatschap is persoonlijk en mitsdien niet vatbaar voor overdracht of overgang.

Artikel 6

1. Het lidmaatschap eindigt:

    a.  door de dood van het lid;

    b.  door opzegging door het lid;

    c.  door opzegging door de vereniging;

    d.  door ontzetting.

2. Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar, mits schriftelijk en met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste vier weken.

    Niettemin is onmiddellijke beëindiging van het lidmaatschap door opzegging mogelijk:

    a. indien redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

     b. binnen een maand nadat een besluit waarbij de rechten van de leden zijn beperkt of hun verplichtingen zijn verzwaard, aan een lid bekend is geworden of medegedeeld (tenzij het betreft een wijziging van de geldelijke rechten en verplichtingen);

    c. binnen een maand nadat een lid een besluit is meegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm of tot fusie.

    Indien een opzegging niet tijdig heeft plaatsgehad, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende verenigingsjaar.

3. Opzegging van het lidmaatschap door de vereniging kan eveneens slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar.

    De opzegging geschiedt door het bestuur, schriftelijk en met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste vier weken. Opzegging van het lidmaatschap door de vereniging kan slechts plaatsvinden wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

    Indien een opzegging niet tijdig heeft plaatsgehad, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende verenigingsjaar.

4. Ontzetting uit het lidmaatschap kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging handelt, zoals ondermeer in het geval dat, ondanks betalingsherinnering, de jaarlijkse bijdrage niet of niet tijdig wordt betaald of wanneer het lid de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.

    De ontzetting geschiedt door het bestuur, dat het betrokken lid ten spoedigste van het besluit, met opgave van redenen in kennis stelt. De betrokkene is bevoegd binnen een maand na ontvangst van de kennisgeving in beroep te gaan bij de algemene vergadering.

    Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.

    De algemene vergadering kan slechts tot ontzetting besluiten door een daartoe

    strekkend besluit, genomen met een meerderheid van ten minste twee/derde van het aantal uitgebrachte stemmen.

5. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft desniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel door het lid verschuldigd.

    Het bestuur kan een lid dat handelt in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt, schorsen voor een door het bestuur te bepalen periode van maximaal zes (6) maanden. Tegen de schorsing is beroep mogelijk bij de algemene vergadering. Het in lid 4 bepaalde aangaande "beroep" is van overeenkomstige toepassing.

DONATEURS

 

Artikel 7

Donateurs zijn zij, die door het bestuur als zodanig zijn toegelaten.

Het bestuur is bevoegd het donateurschap door schriftelijke opzegging te doen eindigen.

Donateurs zijn verplicht jaarlijks aan de vereniging een geldelijke bijdrage te verlenen, waarvan de minimale omvang door de algemene vergadering wordt vastgesteld.

GELDMIDDELEN

Artikel 8

1. De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit de jaarlijkse bijdragen van de gewone leden en de donateurs, erfstellingen, legaten, schenkingen en andere inkomsten.

2. Ieder gewoon lid is jaarlijks een bedrag verschuldigd, welk bedrag wordt vastgesteld

door de algemene vergadering.

Behoudens het geval dat de algemene vergadering uitdrukkelijk bepaalt dat ook de ere-leden vorengemelde bijdrageplicht hebben, zijn zij daarvan vrijgesteld.

BESTUUR

 

Artikel 9

1. Het bestuur bestaat uit tenminste drie en ten hoogste zeven natuurlijke personen, die uit hun midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aanwijzen.

2. De bestuursleden worden door de algemene vergadering benoemd uit de leden van de vereniging.   

3. Bestuursleden kunnen te allen tijde onder opgaaf van redenen door de algemene vergadering worden geschorst en ontslagen. Terzake van schorsing of ontslag besluit de algemene vergadering met een meerderheid van twee/derde van de uitgebrachte stemmen.

4. Indien ingeval van schorsing van een bestuurslid de algemene vergadering niet binnen drie maanden daarna tot zijn ontslag heeft besloten, eindigt de schorsing.-

    Het geschorste bestuurslid wordt in de gelegenheid gesteld zich in de algemene vergadering te verantwoorden en kan zich daarbij door een raadsman doen bijstaan.

5. Bestuursleden worden benoemd voor een periode van maximaal zes jaar. Onder een jaar wordt te dezen verstaan de periode tussen twee opeenvolgende jaarlijkse algemene vergaderingen. De bestuursleden treden af volgens een door het bestuur op te maken rooster; een volgens het rooster aftredend bestuurslid is onmiddellijk herbenoembaar.

6. In bestaande vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Een niet voltallig bestuur blijft bestuursbevoegd.

 

Artikel 10

1. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging. Het bestuur kan, tot wederopzegging, taken en bevoegdheden delegeren aan een eventueel dagelijks bestuur .

2. Het bestuur is, behoudens het in lid 3 van dit artikel bepaalde, mede bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor eenderde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een ander verbindt.

3. Het bestuur behoeft de goedkeuring van de algemene vergadering voor besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, hiervoor in lid 2 omschreven.

   Zonder voormelde goedkeuring kan de vereniging terzake van deze rechtshandelingen niet rechtsgeldig worden vertegenwoordigd.

 

Artikel 11

1. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging.

2. De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan de voorzitter tezamen met de secretaris of de penningmeester, dan wel de secretaris tezamen met de penningmeester .

3. Het bestuur kan volmacht verlenen aan één of meer bestuursleden alsook aan anderen, om de vereniging binnen de grenzen van die volmacht te vertegenwoordigen.

DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 12

De algemene vergaderingen worden gehouden in de gemeente waar de vereniging statutair is gevestigd.

 

Artikel 13

1. Toegang tot de algemene vergadering hebben de leden die niet geschorst zijn, alsmede degenen, die daartoe door het bestuur en/of de algemene vergadering zijn uitgenodigd.

   Een geschorst lid heeft toegang tot de vergadering waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld, en is bevoegd daarover het woord te voeren.

2. Stemgerechtigd in de algemene vergadering zijn voormelde leden. Ieder van hen heeft één stem. Ieder die stemgerechtigd is, kan aan een andere stemgerechtigde schriftelijk volmacht verlenen tot het uitbrengen van zijn stem. Een stemgerechtigde kan voor ten hoogste twee personen als gevolmachtigde optreden.

3. Een eenstemmig besluit van al degenen, die in de algemene vergadering stemgerechtigd zijn, ook al zijn zij niet in vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, de zelfde kracht als een besluit van de algemene vergadering.

4. De voorzitter bepaalt de wijze waarop de stemmingen in de algemene vergadering worden gehouden.

5. Alle besluiten waaromtrent bij de wet of bij deze statuten geen grotere meerderheid is voorgeschreven, worden genomen bij volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen over zaken is het voorstel verworpen.

   Staken de stemmen bij verkiezing van personen, dan beslist het lot. Indien bij verkiezing tussen meer dan twee personen door niemand een volstrekte meerderheid is verkregen, wordt herstemd tussen de twee personen, die het grootste aantal stemmen kregen, zo nodig na tussenstemming.

 

Artikel 14

1. De algemene vergaderingen worden geleid door de voorzitter of, bij diens afwezigheid, door het oudste aanwezige bestuurslid.

   Zijn geen bestuursleden aanwezig, dan voorziet de vergadering zelf in haar leiding.

2. Het door de voorzitter ter algemene vergadering uitgesproken oordeel omtrent de uitslag van een stemming, is beslissend.

   Het zelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voorzover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.

   Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het oordeel van de voorzitter de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, indien de meerderheid der vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt.

   Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.

3. Van het ter algemene vergadering verhandelde worden notulen gehouden door de secretaris of door een door de voorzitter aangewezen persoon.

   Deze notulen worden in de zelfde of in de eerstvolgende algemene vergadering vastgesteld en ten blijke daarvan door de voorzitter en de secretaris van die vergadering ondertekend.

Artikel 15

1. Het boekjaar van de vereniging is gelijk aan het kalenderjaar.

Jaarlijks wordt ten minste één algemene vergadering gehouden en wel binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de

algemene vergadering. In deze algemene vergadering brengt het bestuur zijn jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid. Het legt de balans en de staat van baten en lasten met een toelichting ter goedkeuring aan de vergadering over.

   Deze stukken worden ondertekend door de bestuursleden; ontbreekt de ondertekening van een of meer hunner, dan wordt daarvan onder opgave van redenen melding gemaakt.

2. Wordt omtrent de getrouwheid van de stukken bedoeld in het vorige lid aan de algemene vergadering niet overgelegd een verklaring afkomstig van een accountant als bedoeld in artikel 2:393 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek, dan benoemt de algemene vergadering, jaarlijks, een commissie van ten minste twee leden die geen deel van het bestuur mogen uitmaken.

3. Het bestuur doet de in lid 1 bedoelde stukken ten minste één maand voor de dag waarop de algemene vergadering zal worden gehouden waarin deze zullen worden behandeld, toekomen aan de commissie.

    De commissie onderzoekt deze stukken en brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit.

4. Het bestuur is verplicht aan de commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen, en inzage in de boeken en bescheiden der vereniging te geven.

5. Vergt dit onderzoek naar het oordeel der commissie bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan zij zich op kosten van de vereniging door een deskundige doen bijstaan.

Artikel 16

1. Naast de algemene vergadering bedoeld in het vorige artikel, worden algemene vergaderingen bijeengeroepen door het bestuur zo dikwijls het dit wenselijk oordeelt.

2. Op schriftelijk verzoek van ten minste een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van één/tiende gedeelte van de stemmen in een voltallige algemene vergadering, is het bestuur verplicht tot het bijeenroepen van een algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken na indiening van het verzoek.

    Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot de bijeenroeping van de algemene vergadering overgaan. De verzoekers kunnen alsdan anderen dan bestuursleden belasten met de leiding der vergadering en het opstellen der notulen.

3. De bijeenroeping der algemene vergadering geschiedt door schriftelijk mededeling aan de stemgerechtigden op een termijn van tenminste zeven dagen.

    Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld.

4. Indien geen schriftelijke bijeenroeping van de algemene vergadering plaatsvond, kan de algemene vergadering niettemin rechtsgeldige besluiten nemen, mits tenminste een zodanig aantal stemgerechtigden ter vergadering aanwezig is als is gerechtigd tot het uitbrengen van de helft van het aantal stemmen dat in een voltallige vergadering kan worden uitgebracht en geen van hen, noch het bestuur, zich tegen besluitvorming verzet.

    Indien bijeenroeping van de algemene vergadering geschiedde op kortere dan de voorgeschreven termijn, kan de algemene vergadering niettemin rechtsgeldige besluiten nemen, tenzij een zodanig aantal der aanwezigen als gerechtigd is tot het uitbrengen in die vergadering van één/tiende gedeelte der stemmen zich daartegen verzet.

    Het bepaalde in de eerste zin van dit lid is van overeenkomstige toepassing op besluitvorming door de algemene vergaderingen inzake onderwerpen die niet op de agenda werden vermeld.

 

Artikel 17

1. Wijziging van de statuten kan slechts plaatshebben door een besluit van de algemene vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld.

2. Zij, die de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste vijf dagen voor de dag der vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgestelde wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na de afloop van de dag, waarop de vergadering werd gehouden.

3. Tot wijziging van de statuten kan door de algemene vergadering slechts worden besloten met een meerderheid van ten minste twee/derde van het aantal uitgebrachte stemmen.

4. De statutenwijziging treedt eerst in werking nadat daarvan een notariële akte is opgemaakt.

    Ieder van de bestuursleden is bevoegd de akte van statutenwijziging te doen verlijden.

5. Het bepaalde in de leden 1 en 2 van dit artikel is niet van toepassing, indien in de algemene vergadering alle stemgerechtigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit tot statutenwijziging met algemene stemmen wordt genomen.

6. De bestuursleden zijn verplicht een authentiek afschrift van de akte van statuten wijziging en een volledige doorlopende tekst van de statuten, zoals deze na de wijziging luiden, neer te leggen ten kantore van het door de Kamer van Koophandel en Fabrieken gehouden verenigingenregister.

ONTBINDING EN VEREFFENING

 

Artikel 18

1. Het bepaalde in artikel 17 leden 1, 2, 3 en 5 is van overeenkomstige toepassing op een besluit van de algemene vergadering tot ontbinding van de vereniging.

2. De algemene vergadering stelt bij haar in het vorige lid bedoelde besluit de bestemming vast voor het batig saldo, en wel zoveel mogelijk in overeenstemming met het doel van de vereniging.

3. De vereffening geschiedt door het bestuur.

4. Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten zoveel mogelijk van kracht.

    In stukken en aankondigingen die van de vereniging uitgaan, moeten aan haar naam worden toegevoegd de woorden "in liquidatie".

5. De vereniging houdt op te bestaan op het tijdstip waarop geen aan haar, dan wel aan de vereffenaar(s), bekende baten meer aanwezig zijn. De vereffenaar(s) doet(n) van de beëindiging opgave aan het in lid 6 van artikel 17 vermelde register.

6. De boeken en bescheiden van de ontbonden vereniging moeten worden bewaard gedurende twintig jaren na afloop van de vereffening. Bewaarder is degene die door de vereffenaars als zodanig is aangewezen.

REGLEMENTEN

Artikel 19

1. De algemene vergadering kan een of meer reglementen vaststellen en wijzigen,waarin onderwerpen worden geregeld waarin door deze statuten niet of niet volledig wordt voorzien.

2. Een reglement mag geen bepalingen bevatten, die strijdig zijn met de wet of met deze statuten.

3. Op besluiten tot vaststelling en tot wijziging van een reglement is het bepaalde in artikel 17 leden 1, 2 en 5 van overeenkomstige toepassing.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Senioren Computer Club Zuidoost

HUISHOUDELIJK REGLEMENT versie 9, vastgesteld 15 april 2022
1. BEGRIPSBEPALINGEN
Deze versie vervangt, indien van kracht verklaard, alle vorige versies en is geldig tot een nieuwe versie van kracht wordt.
Dit Huishoudelijk Reglement is geen reglement volgens artikel 19 lid 3 van de statuten en kan door het bestuur worden aangepast. Bij strijdigheid met de statuten gaat het gestelde in de statuten boven het hier gestelde.
Het huishoudelijk reglement is een levend document en wordt geregeld aangepast aan de actuele situatie.
Waar in dit huishoudelijk reglement gesproken wordt in de mannelijke persoonsvorm geldt dit uiteraard ook voor de vrouwelijke persoonsvorm.
In dit Huishoudelijk Reglement wordt verstaan onder:
• de vereniging Senioren Computer Club Zuidoost te Amsterdam
• de statuten de statuten van de vereniging
• het bestuur het bestuur van de vereniging
• het dagelijks bestuur voorzitter, secretaris en penningmeester
• de algemene vergadering de minimaal jaarlijkse vergadering van alle leden (ALV)
• begeleiders de vrijwilligers die de begeleiding van leden op zich genomen hebben
• ledenadministrateur de functionaris die de ledenadministratie doet
• systeembeheerders de vrijwilligers die de hardware en software van de vereniging technisch beheren
• PR-redactie de vrijwilligers die de interne en externe publicaties verzorgen
• webmaster de vrijwilliger die de website van de vereniging technisch onderhoudt
• trainingscoördinator de vrijwilliger die de trainingen entameert en coördineert
• trainingsleider degene die een training of cursus geeft of een themasessie leidt
• clubpasje pasje waarmee begeleiders en bestuursleden zich bij de Venser kunnen legitimeren
• Huisregels beknopte beschrijving van wat bezoekers van het computerlokaal kunnen verwachten. De Huisregels maken onderdeel uit van het Huishoudelijk Reglement, maar worden apart onderhouden. Het bestuur bepaalt welke versie vanaf wanneer geldig is.
2. LEDEN
Het lidmaatschap van de vereniging is toegankelijk voor ieder die verklaart te voldoen aan de eisen die in de Statuten gesteld worden.
Ingeschreven leden hebben recht op toegang tot de computerruimte en gebruik van beschikbare computers mits zij voldaan hebben aan hun financiële verplichtingen. Als een lid niet zijn jaarlijkse bijdrage heeft voldaan mag de aanwezige begeleider dat lid de toegang weigeren.
De contributie wordt door de ALV vastgesteld. Zij bedraagt momenteel € 24,= per jaar. Wie in de loop van het jaar lid wordt, betaalt voor dat jaar contributie naar rato van het aantal hele maanden dat hij of zij dat jaar lid zal zijn. Bij lid worden in november en december is tevens de volle contributie voor het volgend jaar verschuldigd. Aan degene die op 15 november zijn contributie voor het volgend jaar nog niet voldaan heeft, wordt een acceptgiro toegestuurd. Wie door zelf zijn contributie te betalen geen acceptgirokaart krijgt toegestuurd, krijgt een korting van € 2,=.
Nieuwe leden wordt erop gewezen dat de statuten en het actuele huishoudelijk reglement op verzoek toegestuurd worden.
Opzeggen geschiedt door een e-mail of brief aan de secretaris. Dit staat ook vermeld op de website. Wie in de loop van het jaar opzegt, is toch de volledige contributie voor dat jaar verschuldigd.
3. LEDENBESTAND
In het ledenbestand van de vereniging worden onderstaande gegevens opgenomen:
• geslacht, achternaam, voorletters en eventueel roepnaam
• adres met woonplaats en postcode
• telefoonnummer(s)
• e-mail adres(sen)
• IBAN
• verdere gegevens die van belang zijn voor de vereniging.
Ook de afzonderlijke bezoeken aan de computerruimte worden vastgelegd.
Deze gegevens zijn alleen beschikbaar voor de uitoefening van bestuurstaken. Ze worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de uitoefening van deze bestuurstaken.
Huishoudelijk Reglement Senioren Computer Club Zuidoost, versie 9 [2]
4. BEGELEIDERS
Begeleiders zijn de bezoekers behulpzaam bij hun computeractiviteiten, zien toe op het correct gebruiken van de computers en de computerruimte. Zij hebben zich bereid verklaard om daartoe een of meerdere keren per week aanwezig te zijn in de computerruimte. Ook beantwoorden zij naar vermogen vragen op computergebied van binnenlopende bezoekers, lid of geen lid, met inachtneming van het gestelde in de Huisregels.
Begeleiders dienen over voldoende kennis, inzet en vaardigheid te beschikken om de leden te kunnen adviseren en assisteren en zij dienen hun kennis bij te houden. Begeleiders worden door het bestuur gevraagd voor de functie. Als het bestuur van mening is dat een begeleider niet langer voldoet, kan het bestuur de begeleider van zijn functie ontheffen.
Begeleiders verzorgen ook de aanwezigheidsregistratie van de leden.
De begeleiders zorgen voor de orde in het computerlokaal, zij handhaven de Huisregels. Zij openen en sluiten persoonlijk de computerruimte en zorgen voor constant toezicht als de computerruimte geopend is. De begeleiders zorgen ervoor dat na een middag of ochtend de PC’s in dezelfde toestand zijn als toen de sessie begon, soms door het terugzetten van een image.
De begeleiders kunnen - al of niet periodiek - een begeleidersvergadering bijeenroepen; op- of aanmerkingen over de gang van zaken en voorstellen tot verbetering(en) kunnen mondeling of schriftelijk ter kennis van het bestuur worden gebracht.
Ten behoeve van de vereniging gemaakte kosten kunnen worden gedeclareerd mits vooraf toestemming tot declareren van de penningmeester is verkregen.
De begeleiders (zo ook de bestuursleden) hebben als ze in functie zijn recht op een consumptie voor rekening van de vereniging. Zij dienen de consumptie zelf aan de bar te betalen. Het bestuur zal een regeling treffen voor de vergoeding van dit soort uitgaven; de penningmeester voert deze regeling uit.
Eenieder, ook niet-leden, kan de functie van begeleider vervullen. Begeleiders niet-leden zijn voor de duur van de uitoefening van hun begeleiderschap evenwel volwaardig lid van de Senioren Computer Club Zuidoost.
De begeleiders zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
5. SYSTEEMBEHEERDERS
Systeembeheerders beheren de apparatuur in de computerruimte en de daarop geïnstalleerde software, zodat de PC’s gereed zijn voor gebruik aan het begin van een bezoeksessie.
Zij installeren de updates van Windows en de applicatieprogrammatuur en stellen die veilig in een nieuw image. Zij beheren ook overige zaken als configuraties, instellingen, wachtwoorden, licenties etc. Deze werkzaamheden voeren zij zodanig uit, dat de bezoekers hier geen last van ondervinden.
Systeembeheerders dienen over voldoende kennis en vaardigheid te beschikken om hun taken uit te voeren. Zij dienen hun kennis bij te houden. Systeembeheerders worden door het bestuur gevraagd voor de functie; als het bestuur van mening is dat een systeembeheerder niet langer voldoet, kan het bestuur de systeembeheerder van zijn functie ontheffen.
De regeling voor vergaderingen, declaraties, consumpties en contributiebetaling, zoals die is voor begeleiders, geldt ook voor systeembeheerders. Bestuursleden, gewone leden, ereleden en ook niet-leden kunnen de functie van systeembeheerder vervullen.
6. BESTUUR
In artikel 9 lid 5 van de statuten wordt een rooster van aftreden voorgeschreven. In dit rooster zal worden opgenomen een volgorde van aftreden waarbij elke twee jaar twee bestuursleden zullen aftreden. Hierbij zal zo mogelijk worden voorkomen dat leden van het dagelijks bestuur gelijktijdig het bestuur verlaten.
Volgens rooster aftredende bestuursleden kunnen, conform de statuten, worden herbenoemd.
De voorzitter geeft leiding aan, en houdt toezicht op het verenigingsleven. Hij draagt zorg voor het naleven van de statuten, het huishoudelijk reglement en besluiten van de algemene ledenvergadering. Hij is de officiële woordvoerder van de vereniging. Hij of een door het bestuur aangewezen plaatsvervanger leidt de vergaderingen.
De secretaris voert de correspondentie van de vereniging, draagt zorg voor het maken van de notulen van de bestuurs-vergaderingen en algemene ledenvergaderingen en voor het bijhouden van de ledenadministratie. Alle uitgaande stukken worden namens de vereniging door hem ondertekend; hij is verplicht van deze stukken afschriften te houden. De secretaris nodigt de bestuursleden uit en maakt een agendavoorstel. Hij geeft het clubpasje af en beheert het huishoudelijk reglement. Hij maakt een vergaderschema, waarin opgenomen zijn de bestuursvergaderingen, de begeleidersvergaderingen, de vergaderingen van de Nieuwsbriefredactie, de algemene ledenvergadering en overige algemene ledenactiviteiten, voor zover bekend.
Huishoudelijk Reglement Senioren Computer Club Zuidoost, versie 9 [3]
De penningmeester beheert namens het bestuur de geldmiddelen van de vereniging. Beschikkingsbevoegdheid over deze geldmiddelen wordt binnen het bestuur geregeld middels volmacht. De penningmeester heeft volmacht tot € 500,=. Voor uitgaven boven de € 500.= is de handtekening van minimaal twee bestuursleden vereist. Er wordt niet met contant geld gewerkt.
De penningmeester informeert het bestuur periodiek over de vermogenstoestand van de vereniging. De penningmeester vraagt indien mogelijk subsidie aan en legt verantwoording af bij de subsidiegever(s).
Het bestuur benoemt voor alle leden van het dagelijks bestuur een vervanger.
De bestuursleden kunnen zich door andere (bestuurs)leden bij hun taken laten assisteren dan wel – na goedkeuring van het bestuur - deeltaken delegeren. Zo wordt de ledenadministratie uitgevoerd door de ledenadministrateur. Het bestuur komt minimaal vier maal per jaar bijeen.
Als in een bestuursvergadering bij een stemming de stemmen staken zal de stem van de voorzitter bepalend zijn.
De bestuursvergaderingen zijn besloten; op uitnodiging van een of meer bestuursleden kunnen ook niet-bestuursleden worden toegelaten. Het verslag van de bestuursvergadering is openbaar; het wordt in ieder geval aan de bestuursleden, de systeembeheerders en de begeleiders gestuurd. Het verslag bevat een cumulatieve besluitenlijst en actielijst. De cumulatieve besluitenlijst wordt periodiek verwerkt in dit Huishoudelijk Reglement.
Bestuursleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
7. KASCOMMISSIE
De in artikel 15 lid 2 van de statuten bedoelde commissie wordt door de ALV voor 1 jaar benoemd; het verdient de voorkeur dat de zittende commissieleden zich voor maximaal nog een jaar herkiesbaar stellen. Het verdient aanbeveling naast de (minimaal) twee te benoemen commissieleden een reservelid te benoemen, die bij het ontbreken van een commissielid (door ziekte o.i.d.) diens plaats kan innemen.
Bestuursleden mogen geen deel uitmaken van deze kascommissie. Kascommissieleden mogen niet het boekjaar onderzoeken waarin zij zelf (deels) bestuurslid waren.
8. ALGEMENE VERGADERING
Onder de in artikel 16 lid 3 van de statuten omschreven mededeling wordt ook verstaan vermelding in de Nieuwsbrief c.q. convocatie per e-mail.
In de jaarlijks te houden algemene vergadering komen in ieder geval aan de orde:
a. het jaarverslag en de rekening en verantwoording over het afgelopen boekjaar
b. het verslag van de kascommissie
c. benoeming van de leden van die commissie voor het nieuwe verenigingsjaar
d. de verkiezing c.q. herverkiezing van bestuursleden
e. vaststelling van de contributie en eventuele bijdragen
f. vaststelling van de begroting voor het nieuwe boekjaar
g. het huishoudelijk reglement
h. voorstellen van het bestuur en/of de leden, aangekondigd bij de oproeping voor de algemene vergadering.
9. COMPUTERLOKAAL
De sleutel van het computerlokaal is slechts op vertoon van het clubpasje bij de receptie van de Venser af te halen.
Voor de orde en de werkzaamheden in het computerlokaal tijdens de openstelling gelden de Huisregels.
Op maandagochtend is het computerlokaal gereserveerd voor cursus of schoonmaak, dit in overleg. Op dinsdagochtend is het computerlokaal gereserveerd voor computeronderhoud of cursus, dit in overleg. Op woensdagochtend is het computerlokaal gereserveerd voor de fotoclub. Op vrijdagochtend is het computerlokaal gereserveerd voor cursus.
10. CURSUSSEN/THEMA-BIJEENKOMSTEN
Indien daartoe voldoende belangstelling en de mogelijkheid bestaat, kunnen door de vereniging trainingen, cursussen en/of themabijeenkomsten worden geëntameerd en georganiseerd door de trainingscoördinator. Het bestuur bepaalt of voor deze activiteiten extra bijdragen van de deelnemers gevraagd zullen worden. De hoogte van deze extra bijdragen worden door het bestuur worden vastgesteld. Voor een training wordt altijd de mogelijkheid van subsidie onderzocht.
De bijdragen van deelnemers worden voldaan aan de trainingscoördinator. Deze rekent na de training altijd af met de penningmeester, ook als het saldo nul is, onder opgave van de inkomsten en uitgaven voor de training.
De trainingen staan open voor zowel leden als niet-leden. Het minimaal aantal deelnemers is vijf, het maximum tien.
De trainingscoördinator verzorgt de locatie, de tijden, de materialen, de overige voorzieningen en de publiciteit.
De trainingsleider is niet noodzakelijk een lid; de trainingsleider kan ook ingehuurd zijn. Als een lid de training geeft, ontvangt deze een passende vergoeding: het cursusgeld zonder materiaalkosten (gedacht moet worden aan € 10) mogen de cursusleiders houden. Gedurende de periode van de training heeft ook een niet-lid recht op het bezoeken van de computerruimte.
Huishoudelijk Reglement Senioren Computer Club Zuidoost, versie 9 [4]
11. SENIORWEB
De vereniging is aangesloten bij Seniorweb als leercentrum. Seniorweb kent onder andere de functies Locatieambassadeur, Coördinator educatie en Ambassadeur. De secretaris vervult de functie van Locatieambassadeur. Het bestuur bepaalt wie de functie van Coördinator educatie heeft. Vrijwilligers worden, indien de vrijwilliger daarin toestemt, door de Locatieambassadeur bij Seniorweb aangemeld als Ambassadeur en zijn daarmee lid van Seniorweb.
12. PUBLICITEIT
De vereniging heeft een nieuwsorgaan, de Nieuwsbrief, en een website. De vereniging is aangesloten bij Seniorweb en heeft op de site van Seniorweb een paar pagina’s. Verder hangt in of bij het computerlokaal een prikbord.
De Nieuwsbrief komt vier keer per jaar uit. De inhoud wordt bepaald door de PR-redactie. De samenstelling van de PR-redactie wordt bepaald door het bestuur. In de Nieuwsbrief worden zaken vermeld als aankondigingen van trainingen, verslagen van de algemene ledenvergadering, uitnodigingen voor vergaderingen, feesten etc. ook worden de namen van de redactie vermeld. Trainingen kunnen ook tussendoor worden aangekondigd.
Op de website zijn in ieder geval te vinden de openingstijden van de computerruimte, de namen en foto’s van de begeleiders, van de bestuursleden en van de overige vrijwilligers. Voorts de manier waarop het lidmaatschap verkregen of opgezegd kan worden en de aankondigingen van trainingen.
De webmaster onderhoudt de website op aangeven van de secretaris en de trainingscoördinator. De webmaster zorgt ervoor dat de informatie op de website, tijdig, juist, niet achterhaald en aantrekkelijk gepresenteerd is. De webmaster kan zijn taken (deels) delegeren.
In het computerlokaal hangt een lijst met de geldende Huisregels.
De secretaris onderhoudt, als Locatieambassadeur, de pagina’s op seniorweb. Deze taak kan hij delegeren.
13. VERZEKERING, AANSPRAKELIJKHEID, VERTEGENWOORDIGING
Vrijwilligers in Amsterdam zijn verzekerd tegen het risico van wettelijke aansprakelijkheid en ongevallen door de Amsterdamse Vrijwilligersverzekering. Er is geen aparte polis of premie. Wel moet aangetoond kunnen worden dat iemand vrijwilliger is; het bestuur zorgt ervoor dat dit aantoonbaar is. Verder is iedere Ambassadeur van Seniorweb ook via Seniorweb gedekt voor deze risico’s.
Verzoeken van leden of niet-leden om naar een PC of ander apparaat dat niet van de vereniging is, te komen kijken, kunnen uiteraard gehonoreerd worden, maar dit valt buiten het domein van de vereniging. Wie ingaat op zo’n verzoek is zelf verantwoordelijk en vertegenwoordigt de vereniging hierbij niet

HUISHOUDELIJK REGLEMENT versie 8, vastgesteld 20 mei 2015


1.  BEGRIPSBEPALINGEN
Deze versie vervangt, indien van kracht verklaard, alle vorige versies en is geldig tot een nieuwe versie van kracht wordt.
Dit Huishoudelijk Reglement is geen reglement volgens artikel 19 lid 3 van de statuten en kan door het bestuur worden aangepast. Bij strijdigheid met de statuten gaat het gestelde in de statuten boven het hier gestelde.
Het huishoudelijk reglement is een levend document en wordt geregeld aangepast aan de actuele situatie.
Waar in dit huishoudelijk reglement gesproken wordt in de mannelijke persoonsvorm geldt dit uiteraard ook voor de vrouwelijke persoonsvorm.


In dit Huishoudelijk Reglement wordt verstaan onder:
•    de vereniging    Senioren Computer Club Zuidoost te Amsterdam
•    de statuten    de statuten van de vereniging
•    het bestuur    het bestuur van de vereniging
•    het dagelijks bestuur    voorzitter, secretaris en penningmeester
•    de algemene vergadering    de minimaal jaarlijkse vergadering van alle leden (ALV)
•    begeleiders     de vrijwilligers die de begeleiding van leden op zich genomen hebben
•    ledenadministrateur    de functionaris die de ledenadministratie doet
•    systeembeheerders    de vrijwilligers die de hardware en software van de vereniging technisch beheren
•    PR-redactie    de vrijwilligers die de interne en externe publicaties verzorgen
•    webmaster    de vrijwilliger die de website van de vereniging technisch onderhoudt
•    trainingscoördinator    de vrijwilliger die de trainingen entameert en coördineert
•    trainingsleider    degene die een training of cursus geeft of een themasessie leidt
•    clubpasje    pasje waarmee begeleiders en bestuursleden zich bij de Venser kunnen legitimeren
•    Huisregels    beknopte beschrijving van wat bezoekers van het computerlokaal kunnen verwachten. De Huisregels maken onderdeel uit van het Huishoudelijk Reglement, maar worden apart onderhouden. Het bestuur bepaalt welke versie vanaf wanneer geldig is.


 

2.    LEDEN
Het lidmaatschap van de vereniging is toegankelijk voor ieder die verklaart te voldoen aan de eisen die in de Statuten gesteld worden.
Ingeschreven leden hebben recht op toegang tot de computerruimte en gebruik van beschikbare computers mits zij voldaan hebben aan hun financiële verplichtingen. Als een lid niet zijn jaarlijkse bijdrage heeft voldaan mag de aanwezige begeleider dat lid de toegang weigeren.
De contributie wordt door de ALV vastgesteld. Zij bedraagt momenteel € 24,= per jaar. Wie in de loop van het jaar lid wordt, betaalt voor dat jaar contributie naar rato van het aantal hele maanden dat hij of zij dat jaar lid zal zijn. Bij lid worden in november en december is tevens de volle contributie voor het volgend jaar verschuldigd. Aan degene die op 15 november zijn contributie voor het volgend jaar nog niet voldaan heeft, wordt een acceptgiro toegestuurd. Wie door zelf zijn contributie te betalen geen acceptgirokaart krijgt toegestuurd, krijgt een korting van € 2,=.
Nieuwe leden wordt erop gewezen dat de statuten en het actuele huishoudelijk reglement op verzoek toegestuurd worden.
Opzeggen geschiedt door een e-mail of brief aan de secretaris. Dit staat ook vermeld op de website. Wie in de loop van het jaar opzegt, is toch de volledige contributie voor dat jaar verschuldigd.


 

3.    LEDENBESTAND
In het ledenbestand van de vereniging worden onderstaande gegevens opgenomen:
•    geslacht, achternaam, voorletters en eventueel roepnaam
•    adres met woonplaats en postcode
•    telefoonnummer(s)
•    e-mail adres(sen)
•    IBAN
•    verdere gegevens die van belang zijn voor de vereniging.
Ook de afzonderlijke bezoeken aan de computerruimte worden vastgelegd.
Deze gegevens zijn alleen beschikbaar voor de uitoefening van bestuurstaken. Ze worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de uitoefening van deze bestuurstaken.


 

4.    BEGELEIDERS
Begeleiders zijn de bezoekers behulpzaam bij hun computeractiviteiten, zien toe op het correct gebruiken van de computers en de computerruimte. Zij hebben zich bereid verklaard om daartoe een of meerdere keren per week aanwezig te zijn in de computer¬ruimte. Ook beantwoorden zij naar vermogen vragen op computergebied van binnenlopende bezoekers, lid of geen lid, met inachtneming van het gestelde in de Huisregels.
Begeleiders dienen over voldoende kennis, inzet en vaardigheid te beschikken om de leden te kunnen adviseren en assisteren en zij dienen hun kennis bij te houden. Begeleiders worden door het bestuur gevraagd voor de functie. Als het bestuur van mening is dat een begeleider niet langer voldoet, kan het bestuur de begeleider van zijn functie ontheffen.
Begeleiders verzorgen ook de aanwezigheidsregistratie van de leden.
De begeleiders zorgen voor de orde in het computerlokaal, zij handhaven de Huisregels. Zij openen en sluiten persoonlijk de computerruimte en zorgen voor constant toezicht als de computerruimte geopend is. De begeleiders zorgen ervoor dat na een middag of ochtend de PC’s in dezelfde toestand zijn als toen de sessie begon, soms door het terugzetten van een image.De begeleiders kunnen - al of niet periodiek - een begeleidersvergadering bijeenroepen; op- of aanmerkingen over de gang van zaken en voorstellen tot verbetering(en) kunnen mondeling of schriftelijk ter kennis van het bestuur worden gebracht.
Ten behoeve van de vereniging gemaakte kosten kunnen worden gedeclareerd mits vooraf toestemming tot declareren van de penningmeester is verkregen.
De begeleiders (zo ook de bestuursleden) hebben als ze in functie zijn recht op een consumptie voor rekening van de vereniging. Zij dienen de consumptie zelf aan de bar te betalen. Het bestuur zal een regeling treffen voor de vergoeding van dit soort uitgaven; de penningmeester voert deze regeling uit.Eenieder, ook niet-leden, kan de functie van begeleider vervullen. Begeleiders niet-leden zijn voor de duur van de uitoefening van hun begeleiderschap evenwel volwaardig lid van de Senioren Computer Club Zuidoost.
De begeleiders zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.


 

5.    SYSTEEMBEHEERDERS
Systeembeheerders beheren de apparatuur in de computerruimte en de daarop geïnstalleerde software, zodat de PC’s gereed zijn voor gebruik aan het begin van een bezoeksessie.
Zij installeren de updates van Windows en de applicatieprogrammatuur en stellen die veilig in een nieuw image. Zij beheren ook overige zaken als configuraties, instellingen, wachtwoorden, licenties etc. Deze werkzaamheden voeren zij zodanig uit, dat de bezoekers hier geen last van ondervinden.
Systeembeheerders dienen over voldoende kennis en vaardigheid te beschikken om hun taken uit te voeren. Zij dienen hun kennis bij te houden. Systeembeheerders worden door het bestuur gevraagd voor de functie; als het bestuur van mening is dat een systeembeheerder niet langer voldoet, kan het bestuur de systeembeheerder van zijn functie ontheffen.De regeling voor vergaderingen, declaraties, consumpties en contributiebetaling, zoals die is voor begeleiders, geldt ook voor systeembeheerders. Bestuursleden, gewone leden, ereleden en ook niet-leden kunnen de functie van systeembeheerder vervullen.


 

6.    BESTUUR
In artikel 9 lid 5 van de statuten wordt een rooster van aftreden voorgeschreven. In dit rooster zal worden opgenomen een volgorde van aftreden waarbij elke twee jaar twee bestuursleden zullen aftreden. Hierbij zal zo mogelijk worden voorkomen dat leden van het dagelijks bestuur gelijktijdig het bestuur verlaten.
Volgens rooster aftredende bestuursleden kunnen, conform de statuten, worden herbenoemd.De voorzitter geeft leiding aan, en houdt toezicht op het verenigingsleven. Hij draagt zorg voor het naleven van de statuten, het huishoudelijk reglement en besluiten van de algemene ledenvergadering.  Hij is de officiële woordvoerder van de vereniging. Hij of een door het bestuur aangewezen plaatsvervanger leidt de vergaderingen.
De secretaris voert de correspondentie van de vereniging, draagt zorg voor het maken van de notulen van de bestuurs-vergaderingen en algemene ledenvergaderingen en voor het bijhouden van de ledenadministratie. Alle uitgaande stukken worden namens de vereniging door hem ondertekend; hij is verplicht van deze stukken afschriften te houden. De secretaris nodigt de bestuursleden uit en maakt een agendavoorstel. Hij geeft het clubpasje af en beheert het huishoudelijk reglement. Hij maakt een vergader¬schema, waarin opgenomen zijn de bestuursvergaderingen, de begeleidersvergaderingen, de vergaderingen van de Nieuws¬brief¬redactie, de algemene ledenvergadering en overige algemene ledenactiviteiten, voor zover bekend.
De penningmeester beheert namens het bestuur de geldmiddelen van de vereniging. Beschikkingsbevoegdheid over deze geldmiddelen wordt binnen het bestuur geregeld middels volmacht. De penningmeester heeft volmacht tot € 500,=. Voor uitgaven boven de € 500.= is de handtekening van minimaal twee bestuursleden vereist. Er wordt niet met contant geld gewerkt.
De penningmeester informeert het bestuur periodiek over de vermogenstoestand van de vereniging. De penningmeester vraagt indien mogelijk subsidie aan en legt verantwoording af bij de subsidiegever(s).Het bestuur benoemt voor alle leden van het dagelijks bestuur een vervanger.
De bestuursleden kunnen zich door andere (bestuurs)leden bij hun taken laten assisteren dan wel – na goedkeuring van het bestuur - deeltaken delegeren. Zo wordt de ledenadministratie uitgevoerd door de ledenadministrateur. Het bestuur komt minimaal vier maal per jaar bijeen.
Als in een bestuursvergadering bij een stemming de stemmen staken zal de stem van de voorzitter bepalend zijn.
De bestuursvergaderingen zijn besloten; op uitnodiging van een of meer bestuursleden kunnen ook niet-bestuursleden worden toegelaten. Het verslag van de bestuursvergadering is openbaar; het wordt in ieder geval aan de bestuursleden, de systeembeheerders en de begeleiders gestuurd. Het verslag bevat een cumulatieve besluitenlijst en actielijst. De cumulatieve besluitenlijst wordt periodiek verwerkt in dit Huishoudelijk Reglement.
Bestuursleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.


 

7.    KASCOMMISSIE
De in artikel 15 lid 2 van de statuten bedoelde commissie wordt door de ALV voor 1 jaar benoemd; de zittende commissieleden mogen zich voor maximaal nog een jaar herkiesbaar stellen. Het verdient aanbeveling naast de (minimaal) twee te benoemen commissieleden een reservelid te benoemen, die bij het ontbreken van een commissielid (door ziekte o.i.d.) diens plaats kan innemen.
Bestuursleden mogen geen deel uitmaken van deze kascommissie. Kascommissieleden mogen niet het boekjaar onderzoeken waarin zij zelf (deels) bestuurslid waren.


 

8.    ALGEMENE VERGADERING
Onder de in artikel 16 lid 3 van de statuten omschreven mededeling wordt ook verstaan vermelding in de Nieuwsbrief c.q. convocatie per e-mail.
In de jaarlijks te houden algemene vergadering komen in ieder geval aan de orde:
a.    het jaarverslag en de rekening en verantwoording over het afgelopen boekjaar
b.    het verslag van de kascommissie
c.    benoeming van de leden van die commissie voor het nieuwe verenigingsjaar
d.    de verkiezing c.q. herverkiezing van bestuursleden
e.    vaststelling van de contributie en eventuele bijdragen
f.    vaststelling van de begroting voor het nieuwe boekjaar
g.    het huishoudelijk reglement
h.    voorstellen van het bestuur en/of de leden, aangekondigd bij de oproeping voor de algemene vergadering.


 

9.    COMPUTERLOKAAL
De sleutel van het computerlokaal is slechts op vertoon van het clubpasje bij de receptie van de Venser af te halen.
Voor de orde en de werkzaamheden in het computerlokaal tijdens de openstelling gelden de Huisregels.
Op maandagochtend is het computerlokaal gereserveerd voor cursus of schoonmaak, dit in overleg. Op dinsdagochtend is het computerlokaal gereserveerd voor computeronderhoud of cursus, dit in overleg. Op woensdagochtend is het computerlokaal gereserveerd voor de fotoclub. Op vrijdagochtend is het computerlokaal gereserveerd voor cursus.


 

10.    CURSUSSEN/THEMA-BIJEENKOMSTEN
Indien daartoe voldoende belangstelling en de mogelijkheid bestaat, kunnen door de vereniging trainingen, cursussen en/of themabijeenkomsten worden geëntameerd en georganiseerd door de trainingscoördinator. Het bestuur bepaalt of voor deze activiteiten extra bijdragen van de deelnemers gevraagd zullen worden. De hoogte van deze extra bijdragen worden door het bestuur worden vastgesteld. Voor een training wordt altijd de mogelijkheid van subsidie onderzocht.De bijdragen van deelnemers worden voldaan aan de trainingscoördinator. Deze rekent na de training altijd af met de penningmeester, ook als het saldo nul is, onder opgave van de inkomsten en uitgaven voor de training.De trainingen staan open voor zowel leden als niet-leden. Het minimaal aantal deelnemers is vijf, het maximum tien.
De trainingscoördinator verzorgt de locatie, de tijden, de materialen, de overige voorzieningen en de publiciteit.
De trainingsleider is niet noodzakelijk een lid; de trainingsleider kan ook ingehuurd zijn. Als een lid de training geeft, ontvangt deze een passende vergoeding: het cursusgeld zonder materiaalkosten (gedacht moet worden aan € 10) mogen de cursusleiders houden. Gedurende de periode van de training heeft ook een niet-lid recht op het bezoeken van de computerruimte.


 

11.    SENIORWEB
De vereniging is aangesloten bij Seniorweb als leercentrum. Seniorweb kent onder andere de functies Locatieambassadeur, Coördinator educatie en Ambassadeur. De secretaris vervult de functie van Locatieambassadeur. Het bestuur bepaalt wie de functie van Coördinator educatie heeft. Vrijwilligers worden, indien de vrijwilliger daarin toestemt, door de Locatieambassadeur bij Seniorweb aangemeld als Ambassadeur en zijn daarmee lid van Seniorweb.


 

12.    PUBLICITEIT
De vereniging heeft een nieuwsorgaan, de Nieuwsbrief, en een website. De vereniging is aangesloten bij Seniorweb en heeft op de site van Seniorweb een paar pagina’s. Verder hangt in of bij het computerlokaal een prikbord.
De Nieuwsbrief komt vier keer per jaar uit. De inhoud wordt bepaald door de PR-redactie. De samenstelling van de PR-redactie wordt bepaald door het bestuur. In de Nieuwsbrief worden zaken vermeld als aankondigingen van trainingen, verslagen van de algemene ledenvergadering, uitnodigingen voor vergaderingen, feesten etc. ook worden de namen van de redactie vermeld. Trainingen kunnen ook tussendoor worden aangekondigd.
Op de website zijn in ieder geval te vinden de openingstijden van de computerruimte, de namen en foto’s van de begeleiders, van de bestuursleden en van de overige vrijwilligers. Voorts de manier waarop het lidmaatschap verkregen of opgezegd kan worden en de aankondigingen van trainingen.
De webmaster onderhoudt de website op aangeven van de secretaris en de trainingscoördinator. De webmaster zorgt ervoor dat de informatie op de website, tijdig, juist, niet achterhaald en aantrekkelijk gepresenteerd is. De webmaster kan zijn taken (deels) delegeren.
In het computerlokaal hangt een lijst met de geldende Huisregels.
De secretaris onderhoudt, als Locatieambassadeur, de pagina’s op seniorweb. Deze taak kan hij delegeren.


 

13.    VERZEKERING, AANSPRAKELIJKHEID, VERTEGENWOORDIGING
Vrijwilligers in Amsterdam zijn verzekerd tegen het risico van wettelijke aansprakelijkheid en ongevallen door de Amsterdamse Vrijwilligersverzekering. Er is geen aparte polis of premie. Wel moet aangetoond kunnen worden dat iemand vrijwilliger is; het bestuur zorgt ervoor dat dit aantoonbaar is. Verder is iedere Ambassadeur van Seniorweb ook via Seniorweb gedekt voor deze risico’s.Verzoeken van leden of niet-leden om naar een PC of ander apparaat dat niet van de vereniging is, te komen kijken, kunnen uiteraard gehonoreerd worden, maar dit valt buiten het domein van de vereniging. Wie ingaat op zo’n verzoek is zelf verantwoordelijk en vertegenwoordigt de vereniging hierbij niet.

Naar de bovenkant